Cum comunicăm cu un copil autist

Standard

La copiii autisti limbajul este mult intarziat si rareori are functia de comunicare. Statisticile arata ca 50% dintre cei cu autism nu au limbaj verbal, iar cei care totusi vorbesc, sunt caracterizati printr-un sever deficit verbal (dificultati de a intelege vorbirea, de perceptie si emitere a acesteia, inversari de pronume,etc). Atunci cand copiii autisti vorbesc, emiterea cuvintelor este neclara, imprecisa. Anumite fraze sau cuvinte preferate insa pot fi pronuntate corect. Exprimarea si intonatia sunt deseori nepotrivite, la fel si modul de utilizare a volumului vocii. Desi au sansa de a utiliza limbajul in mod spontan, totusi nu reusesc sa dezvolte un sistem de comunicare. In ciuda abilitatii de a reda identic vorbirea altora, copiii autisti foarte rar folosesc vorbirea cu scop de comunicare. Inainte de a folosi cuvintele, copilul trebuie invatat cai de comunicare cu ajutorul carora sa se poata exprima.

Comunicarea prin imagini poate fi un prim pas catre forme mai complexe de comunicare si poate fi un mijloc, pentru copilul autist, de a-si exprima dorintele intr-un mod accesibil lui. Astfel, copilul este invatat sa ofere imaginea obiectului dorit unui partener de comunicare in schimbul acelui obiect. Invatarea comunicarii prin imagini are efecte puternice asupra comportamentului copilului. Copilul se face astfel inteles si devine mai putin agresiv si mai mult comunicativ. Sunt necesare: o placa de comunicare si simboluri de comunicare. Primele simboluri care vor fi introduse trebuie sa fie legate de preferintele alimentare sau de jucariile preferate. In prima faza, obiectul indragit este prezentat copilului, iar imaginea lui este asezata pe masa intre el si obiectul respectiv. Copilul va primi obiectul dorit atunci cand va inmana imaginea acestuia adultului. Apoi este lasat sa simta bucuria obtinerii lui, dupa care se va repeta actiunea. Se vor folosi si cate 2 obiecte si imaginile acestora, iar copilul sa aleaga dintre ele. In faza urmatoare e indicat ca sa se mareasca distanta dintre copil si obiectul preferat. Pe masura ce copilul incepe sa inteleaga cum trebuie sa procedeze pentru a obtine ceea ce el vrea, vom folosi placa de comunicare pe care vom pune (de la stanga la dreapta):
• imaginea copilului,
• “a vrea”
• si il invatam pe copil sa adauge imaginea cu obiectul dorit.
Acum il invatam sa formeze propozitii. Astfel se ajunge la o comunicare prin imagini. Copilul va ajunge sa ceara obiecte pe care nu le are prin preajma, dar a caror imagine o cunoaste. Adesea cand copilul incepe sa foloseasca imaginile, pe care adultul i le-a numit, va incepe si sa vocalizeze.

Mijloacele folosite pentru realizarea unei comunicari totale:
• gesturi
• a arata cu degetele
• a face zgomote
• a emite sunete
• contactul fizic
• cuvintele
• mimica
• desene
• poze
• pictograme
• exprimarea copilului prin desene sau pictograme

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s